Yhteiset pelisäännöt

Koodikummi toimintaa ohjaava tavoite on edesauttaa koodauksessa tarvittavien taitojen opettamista ja oppimista riippumatta siitä kuka opetuksesta vastaa.

godfather-fin

Lisäksi tavoite on edesauttaa koodauksen opettamiseen pedagogisesti fiksun, avoimen ja laadukkaan sekä monimuotoisen oppimateriaalin syntymistä ja kehittymistä. Tavoitteeseen ei päästä vain tuottamalla laadukasta materiaalia. Materiaalin tulisi mahdollisuuksien mukaan tukea uuden opetussuunnitelman mukaista opetusta ja tavoitteita.

Meidän tulee keksiä keinot miten opettajat ja koodaajat voivat yhdistää voimansa ja että voidaan hyödyntää kummankin osapuolen vahvuuksia. Pitää siis törmäyttää pedagogiset ammattilaiset eli opettajat ja koodauksen ammattilaiset. Myös opettaja voi toimia koodikummina. Törmäytys ja dialogi yhteisön sisällä tapahtuu Slack alustalla koodikummi.slack.com. Opettajien ja koodaajien yhteistoimintana syntyy laadukasta oppimateriaalia ja toivottavasti myös oppimateriaalin käyttöä tukevaa pedagogista ohjeistusta.

kolmio

Yhteiset pelisäännöt

Jotta opettaja, koodaaja tai yritys voi lähteä mukaan toimintaan turvallisin mielin, pitää pelisäännöt olla kaikille selvät. Koodikummi suhde voi syntyä opettajan ja koodaajan välille mutta myös koodaajan ja koulun välille.

Sanomattakin lienee selvää, että lasten etu menee muun edelle.

Koodaajan velvollisuudet ja oikeudet:

  • olla kummitettavan henkinen olkapää koodauksen opetukseen läheisesti liittyvissä asioissa. Kummi ei ole “ATK tuki” tai koulun koneista tai verkoista vastaava henkilö.
  • tuottaa koodauksen opetukseen liittyvää oppimateriaalia kykyjensä ja resurssiensa puitteissa. Huom! Materiaali voi olla esim osallistuminen tunnille etäyhteyden kautta, kirjallista materiaalia, harjoitustehtäviä, opettavia videoita, esimerkkikoodia tai muuta koodauksen oppimista edistävää materiaalia.

Opettajan velvollisuudet ja oikeudet:

  • oikeutettu ottamaan kummiin yhteyttä sovittuina ajankohtina koodauksen opetukseen läheisesti liittyvissä asioissa.
  • on tiimin pedagoginen ammattilainen
  • tuottaa kykyjensä ja resurssiensa puitteissa pedagogista ohjeistusta materiaalien käyttämiseen ja siten mahdollistaa osaamisen siirtämisen opettajalta toiselle sekä ohjaa oppimateriaalien tuottajia kohti parempaa lopputulosta.
  • on tiimin opetussuunnitelman (ml kansallinen) tunteva ammattilainen ja osaa kertoa sieltä kumpuavia vaatimuksia.

Yhteiset velvollisuudet ja oikeudet:

  • jokainen omistaa tekijänoikeudet tuottamiinsa materiaaleihin. Lisenssoimalla määritetään muiden oikeuksia. Kts muun muassa http://creativecommons.fi/
  • toimia yhteistoiminnassa, luoda yhteishenkeä ja auttaa toisia yhteisön jäseniä kykyjensä ja resurssiensa puitteissa.
  • koodikummin ja kummitettavan välillä sovituista käytännöistä pidetään kiinni. Kannattaa kirjata ylös mutta ei mitään sopimuksia.
  • kummallakin osapuolella on oikeus lopettaa yhteistyö milloin tahansa ilman erityistä syytä. On kohteliasta kuitenkin ilmoittaa asiasta toiselle osapuolelle.
  • Lähtökohtaisesti koodikummi toiminta ja sen sisälle kuuluvat asiat ovat maksuttomia, mutta osapuolet voivat tehdä keskenään muita sopimuksia.

Kommentoitavaa?

Mikäli sinulla on korjattavaa tai kommentoitavaa yllä oleviin yhteisiin pelisääntöihin, niin liity slack alustalle (katso ohje) tai jätä kommentti. Lisäksi voit aina laittaa viestiä Twitterin kautta @koodikummi

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s