Mikä koodikummi?

godfather-fin
Ongelma: 
  • Opettajat velvoitetaan  OPS2016 mukaisesti opettamaan koodausta, mutta välineet, materiaalit ja  esimerkit ovat heikoissa kantimissa.  
  • Opettajilla on pedagoginen osaaminen eli miten opetetaan. 
  • Heillä ei kuitenkaan isolla osalla ole juuri hajuakaan siitä mitä koodaus on tai miten sitä tulisi opettaa. 

koodikummi-anna

  • Materiaaliakin on hiukan vähänlaisesti ainakin Suomeksi (määrä nousussa). 
  • Pelkkä materiaalikaan eri riitä eikä poista sitä tuskan määrää joka opettajilla on. Tarvitaan avoimia opetusreseptejä, esimerkkejä miten opetustuokio vedetään. (opettajan osaamisen siirtämisen opettajalta toiselle)
Ratkaisu:
  • ohjelmistoalan ammattilaiset ja opettajat tuottavat yhdessä avointa oppimateriaalia, eikä vain materiaalia vaan opetettavista aiheista ns opetusreseptit. 
  • Opetusresepti kertoo miten joku asia opetetaan käyttäen erilaisia ohjelmia ja oppimateriaaleja ja palveluita.  
  • Reseptit tallennetaan EduCloud standardin mukaiseen Get Inspired tyyppiseen palveluun (Kokoava palvelu konseptoinnissa Demolassa kevään 2015 ajan)
  • Lisäksi ICT alan ammattilaisista koostetaan koodikummi verkosto, josta halukas koulu voi pyytää itselleen auttavaa kummia (opettajan tueksi). 
  • Koodikummi on määrättynä aikana saavutettavissa, tulee sopia koulun ja kummin välillä. Voi olla etäyhteyden päässä pääosin. Kontakti esim kun suunnitellaan tulevaa opetusta.
  • Tulisi hyödyntää olemassa olevia verkostoja (koodikoulu, koodikerho yms) ja jo tuotettuja materiaaleja ja ratkaisuja. 
  • http://koodiklinikka.fi/ ehdottomasti hyödynnettävä!
  • Tulee benchmarkata myös mallit ja käytännöt, joita soveltaa Code academystä ja khan academyst
  • Koodikummi toiminta saattaa olla tarpeen joitakin vuosia, ei kuitenkaan maailman tappiin. 
Tavoitteet ja hyödyt:
  • vähennetään opettajien tuskaa
  • madalletaan kynnystä opettaa avoimen oppimateriaalin avulla
  • laadukkaampaa koodauksen avointa oppimateriaali jota voi käyttää myös kerhoissa etenkin kun tehdään kylkeen pedagogiset ohjeet.  
  • saadaan pedagogiset osaajat (opettajat) ja substanssiosaajat toimimaan yhdessä
  • laadukkaampaa koodauksen opetusta
  • koodikummi tuo opettajlle turvaa 
  • yritykset saavat jatkossa paremmin koodausta ymmärtävää työvoimaa ja innovaattoreita. 

Koodikummi ajatus tuntuu saavan hyvän vastaanoton niin yritysten kuin opettajienkin keskuudessa. Mitkä ovat hyvän koodikummin ominaisuuksia? Näkökulmiksi tulee ottaa ainakin opettaja, oppilas ja yritys.

Millainen on hyvä #koodikummi opettajan näkökulmasta?

  • osaa tuottaa hyvää materiaalia opettajan kanssa yhteistyössä
  • yhteistyökykyinen
  • ymmärtää koulumaailman tuomat rajoitteet ja mahdollisuudet

Millainen on hyvä #koodikummi oppilaan näkökulmasta?

  • inspiroiva,
  • innostunut asiastaan

Millainen on hyvä #koodikummi yrityksen näkökulmasta?

  • hän edustaa yritystä ulospäin, joten asiallinen,
  • innostava ja helpostilähestyttävä
  • jaksaa vastailla helpolta tuntuviin kysymyksiin, malttia

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s